user_mobilelogo

SOUL

18.5. – 19.5. 2012

Proč jet do Soulu

Do Soulu jsem se chtěl podívat již před třemi lety během cesty na Bali. Tehdy jsme také přestupovali v Soulu, ale cestu jsem plánoval na poslední chvíli a stopover se mi nepodařilo zajistit. Tentokrát to klaplo a cestu na Filipíny jsem na jednu noc v Soulu přerušil. Zajímalo mne město, které leží jen pár kilometrů od mysteriózních hranic se Severní Koreou.

Jak cestovat do Soulu

Letěl jsem s Korean Air a po dvanáctihodinovém letu jsme přistáli o půl jedné odpoledne v Soulu. Po zkušenostech z prvních cest jsem znovu ocenil odpolední přistání, které člověku dovoluje dále fungovat, aniž by pociťoval časový posun.  Poté, co jsem se ubytoval v hotelu ve čtvrti Unseo v Incheonu, došel jsem na vlakovou stanici a za dalších 45 minut jsem vystoupil na centrálním nádraží v centru Soulu.

Tip na ubytování v Soulu

Ještě v tranzitním prostoru jsem si všiml informačních stánků označených žlutým otazníkem. Tyto stánky nabízeli tranzitní výlety těm cestujícím, kterým další spoj letěl až za několik hodin. Prošel jsem imigrační kontrolou a v příletové hale jsem objevil další stánek, kde jsem požádal o ubytování poblíž letiště v Incheonu. Do Manily mi totiž letadlo letělo další den v 7:30 a nechtělo se mi cestovat brzy ráno zpět na letiště až ze Soulu, které je od letiště docela daleko. Letištní hotel mívá navíc dopravu z/na letište v ceně ubytování. Nabídli mi Hotel Sky Incheon Airport v Unseo, který je poblíž vlaku směřujícího do centra Soulu (77000KRW / 1380CZK), je na Agoda.com (jsou ale i levnější varianty, např. Incheon guesthouse). Na stánku jsem ještě požádal o mapu města a jízdní řád vlaků a pak už jen čekal, až pro mne přijede hotelový shutle bus (do hotelu jede cca 12 min).

Co jsem v Soulu zažil

Vždy se těším do letadla, že si odpočinu a zkouknu všechny filmy. Korean Air má letadla vybavena osobními LCD displeji, ale ten můj mi jako naschvál nefungoval. Kdybych nebyl kinofil, displej by jistě byl v pořádku. Se sousedem jsme si dělali legraci, že pokud to je jediná závada na letadle, tak je to ještě dobrý. Ale Koeran Air musím jinak pochválit, pokud bude ještě možnost, určitě s nimi znovu poletím.

Při průchodu tranzitním prostorem jsme procházeli před kamerou, která zjišťovala zvýšenou teplotu cestujících. Schválně jsem nakoukl letištnímu zaměstnanci do monitoru, co na záběrech vidí. Zjistil jsem, že hodně cestujících zvýšenou teplotu má, ale úplně někde jinde než na čele...

Stál jsem v Unseu na nádraží a čekal na vlak. Nejdříve přijel tmavomodrý letištní express, který v Unseu jen projel, a pak přijel běžný světle modrý vlak. Přišlo mi to hodně zvláštní - den před tím jsem to doma studoval na jejich stránkách www.arex.or.kr a druhý den ty vlaky vidím na vlastní oči (3850KRW na konečnou do centra, 50 min).

Jen co jsem vyšel z nádraží v Soulu, obdivoval jsem krásné moderní budovy, prošel jsem kolem tržnice Namdaenum a hledal jižní historickou bránu. Bohužel jsem nakonec usoudil, že je to asi ta věc přikrytá plachtou za tím vysokým plotem. No zrovna ji opravovali.

Soul 08

Soul

Na ulici voněly pouliční stánky a tak jsem neodolal a koupil jsem si sladkou buchtu, něco jako muffin. Když jsem do toho kousl, zjistil jsem, že muffin má v sobě zapečené vejce natvrdo.

Po cestě jsem narazil na jakousi výměnu stráží - středověcí vojáci v dlouhých historických róbách nesli vlajky a někam svižně cupitali.

Nejdříve jsem navštívil Deoksugung palác (1000KRW), pak Gyeonghuigung a nakonec jsem došel k Gyeongbokgung paláci (3000KRW). Všechna tato jména byla pro mne strašná, nejde to nejen vyslovit, ale skoro ani přečíst. Gyeongbokgung palác byl skutečně velkolepý, s mnoha nádvořími a dřevěnými barevnými budovami se šikmými střechami. Za hradbami paláce se tyčily lesklé skleněnky moderního velkoměsta. Napadlo mne, že by tehdejší panovník určitě na ten kontrast koukal také s úpřímným úžasem.

Soul 17

Gyeongbokgung palác

K Changdeokgung a Changgyeomggung jsem už nedošel. Místo toho jsem zamířil taxíkem (cca 4000KRW) k lanovce vedoucí na TV věž (6000KRW jeden směr), která je v parku Namsam. Lanovkou jsem vyjel nahoru a fotil město ze všech stran. Zajímavé je, že je Soul ze všech stran obklopený zelenými horami. Čekal jsem na západ Slunce, abych měl fotky i se zářícími administrativními budovami, ale Sluníčkovi se zapadnout nechtělo.

Soul 24

Výhled na Soul z TV věže

Šel jsem se na večer projít do tržnice Namdaenum. Procházel jsem se spletitými uličkami, nasával atmosféru a sledoval, co všechno se tu nabízí. V jednom stánku třeba třešně a hned v druhém zaručeně originál trenky Calvin Clein, ve třetím se prodávaly věci na auto a ve čtvrtém jídlo.

Soul 31

tržnice Namdaenum

Zavítal jsem do korejské restaurace a chtěl si dát něco k večeři. Bylo to plácnutí na slepo, protože menu je v korejské hatmatilce a tu nezvládám a obrázky nešly dešifrovat. Seděl jsem u stolu, který měl uprostřed prohlubeň s hořákem, pod nohama jsem měl rozvod plynu, nad stolem na mne koukal měděný odsavač par. Trochu přerourováno. Místní personál anglicky neuměl a také tušil - stejně jako já - že to bude se mnou zajímavá zkušenost. Nemělo smysl se s nimi pouštět do dlouhých debat a prstem v menu jsem rychle rozhodl. Donesli mi pět talířků, kde převládala v čemsi namočená jakási zelenina. Bylo to tak strašně pálivé, že se to nedalo vůbec jíst. Koukl jsem se znovu do menu, kolik jsem vyhodil peněz, protože jsem se domníval, že už mi víc nedonesou. Naštěstí to všechno nebylo a donesli mi ještě talíř, ve kterém mocně bublaly nudle, jakési výhonky, zelenina a kousky masa. Bylo to také strašně pálivé, ale i navíc strašně horké. Moc jsem se nenajedl, no alespoň mám na co vzpomínat.

O půl jedenácté večer místního času jsem nasedl na vlak a upaloval zpátky k letišti. Ve vlaku mne přemohl spánek a probudil jsem se přesně v momentě, když se otevíraly dveře v mé stanici v Unseonu. Musel jsem svého vnitřního strážce pochválit. V hotelu jsem si natočil budík na půl jedenáctou večer našeho času a zkusil znovu usnout. Spal jsem asi jen tři hodiny a víc jsem nedal, tak jsem si na mobilu našel hotelovou wifinu a na Tripadvisoru jsem zkoumal možnosti ubytování v Coron Town už na Filipínách.

... kam dál? Prohlédněte si itinerářfotografie z cesty nebo si přečtěte rady na cestu do Soulu. Pokud budete mít dotazy, napište mi.